Allmänna köpvillkor

Allmänna köpvillkor

När du besöker eller handlar på Miss Mary of Sweden webbshop www.missmary.se (nedan benämnd som Miss Mary) omfattas du av våra köp- och användarvillkor. Det är därför viktigt att du läser igenom användarvillkoren noggrant innan du använder webbplatsen. Användande av webbplatsen samt eller beställning via webbplatsen, medför att du godkänner dessa köp- och användarvillkor. Miss Mary förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor. Om villkoren har förändrats efter det du lagt en order, är det de villkor som var publicerade vid ordertillfället som gäller.


I den händelse att Miss Marys webbplats innehåller länkar till tredje part, eller om material från Miss Mary publicerats hos tredje part, kan Miss Mary inte hållas ansvarig för eventuella skador eller förluster som skulle kunna uppstå vid användandet av den aktuella informationen, då Miss Mary saknar kontroll över innehållet på dessa webbplatser.


Alla hänvisningar i dessa villkor till ”Miss Mary of Sweden”, ”Miss Mary”, eller ”webbshopen”, avser Miss Mary of Sweden AB, organisationsnummer 556638-9101, Box 1152, 50111 Borås, Sweden. Om du har några frågor om Miss Mary eller dessa köp- och användarvillkor kan du kontakta vår kundtjänst, 033-22 22 20.


Postadress: Miss Mary of Sweden, Box 1152, 501 11 BORÅS
Besöksadress: Miss Mary of Sweden, Skaraborgsvägen 3B, 506 30 BORÅS

Personuppgiftshantering

Moderbolaget, Miss Mary of Sweden AB, ansvarar för hanteringen av dina personuppgifter och att de hanteras i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning, bl.a. dataskyddsförordningen (GDPR) (EU 2016/679).


Vi kommer att behandla dina personuppgifter för att kunna fullföljande av avtal som ingås med dig, enligt rättsliga förpliktelser och för Miss Marys berättigade intresse. Miss Mary strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES, men i de fall dina personuppgifter behandlas utanför EU/EES kommer vi att säkerställa att en adekvat skyddsnivå uppnås genom användandet av s.k. lämpliga skyddsåtgärder som exempelvis EUs standardavtalsklausuler.


Miss Mary kan lämna ut uppgifter till andra företag som behandlar data på våra vägnar för att vi ska kunna utföra våra tjänster, t.ex. marknadsföring, analys, distribution eller andra tjänster, eller då myndigheter så kräver i enlighet med var tid gällande lagstiftning.


För komplett information om hur vi hanterar personuppgifter eller information om dina rättigheter hänvisar vi till vår Integritetspolicy.

Köp

Beställningar till Miss Mary kan göras via webbshopen. I Sverige och Norge kan beställningar även göras via telefon eller skriftlig ordersedel.


För att göra en beställning hos Miss Mary måste du vara minst 18 år gammal och bosatt i något av de länder dit vi levererar, för närvarande samtliga EU länder, USA, Australien och Nya Zeeland. Beställningen måste göras i webbshopen för det land där mottagaren är bosatt, eller för personer bosatta inom EU, på den EU gemensamma webbshopen www.missmary.com


Kunden måste tillhandahålla en leveransadress och kontaktuppgifter. Dessa uppgifter lämnas enklast genom att registrera dig som kund på vår hemsida, eller genom att använda dig av vår utcheckningsprocess i webbshopen. Köpet är inte genomfört förrän ordern är plockad på vårt lager och du fått information om att din försändelse är klar för leverans.

Avtal och bekräftelse av order

Vid en beställning hos Miss Mary ingås ett avtal när Miss Mary bekräftar att din beställning är packad och klar för leverans. En kopia på denna orderbekräftelse skickas då till kunden via e-post. Det är vår strävan att bekräfta din order så snart som möjligt, om du lägger en order under en helg, eller arbetsfri dag, är vår ambition att din order skall behandlas nästkommande ordinarie arbetsdag innan kl 18.00.


Prissättning och valuta
Alla priser på Miss Mary visas inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Priserna och eventuella erbjudanden gäller vid var tid och kan ändras utan förvarning.

Rabatter och erbjudanden

Miss Mary har ibland olika typer av rabatter och erbjudande som del i marknadsföringen. Har du en rabattkod anger du denna i fältet rabattkod. Notera att det bara är möjligt att använda rabattkoder på varor som säljs till ordinarie pris och att det bara går att använda en rabattkod per tillfälle. Alla rabattkoder får bara utnyttjas vid ett tillfälle per hushåll. Miss Mary har inget ansvar för erbjudanden eller rabattkoder som publiceras på annan plats än i Miss Marys egna nyhetsbrev, kataloger eller webbshop.

Betalning

Klarna Checkout
I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.


Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du våra allmänna villkor.


Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt.


Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.


All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna.


Kortbetalning
Du som kund kan välja att betala din beställning med kort. Vid kortbetalning hos Miss Mary online kan du använda dig av VISA eller Mastercard/Eurocard. Kortköp är gratis. Vid beställning görs en reservation av köpesumman på ditt konto. Pengarna dras först när varorna skickas. Alla kortbetalningar hanteras av vår samarbetspartner Klarna AB som kontrollerar att kortet är godkänt för köp. All kortuppgiftsinformation är krypterad, vilket innebär att ingen obehörig kan se den.


Fakturabetalning
Miss Mary erbjuder även betalning mot faktura via vår samarbetspartner Klarna. Länk till fakturan skickas i separat mejl från Klarna till dig.


Vid val av faktura som betalningssätt har du möjlighet att betala efter att du har fått dina varor levererade. Fakturan ska betalas inom 30 dagar från fakturadatum. Om betalning uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60 kronor och dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635). Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning.


Klarna gör en sedvanlig kreditkontroll vid fakturabeställning. Om din kreditansökan inte godkänns av Klarna nekas du kredit och vi ber dig använda ett annat betalsätt. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Vid kontakt med Klarna används personnummer som kundnummer.


Läs mer om Klarna på Klarnas webbplats


Apple Pay
Du kan betala med Apple Pay, välj alternativet i kassan och följ sedan anvisningarna. Du behöver ett konto hos Apple pay för att kunna genomföra betalningen, ingen extra avgift tas ut.


Google Pay
Du kan betala med Google Pay, välj alternativet i kassan och följ sedan anvisningarna. Du behöver ett konto hos Google pay för att kunna genomföra betalningen, ingen extra avgift tas ut.


Återbetalning
Återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.

Leveranser

Miss Mary erbjuder följande leveransalternativ:


Leverans per post – du betalar 49 kr för att få din beställning hemskickad per post. Leverans sker inom ca 6-11 arbetsdagar från det att vi har bekräftat din beställning. I de fall storleken på ditt paket tillåter det kommer det att lämnas i din brevlåda. Får paketet ej plats i brevlådan kommer du att få en avi som talar om att paketet finns att hämta på ditt utlämningsställe. I de fall produkten ej är tillgänglig för leverans framgår detta när du genomför köpet, respektive i den orderbekräftelse som du får efter genomfört köp. Du har alltid rätt att häva köpet om du inte vill vänta på restnoterade varor. För att häva ett köp, kontakta vår kundtjänst.


Paket som inte hämtas ut – för alla paket som inte lösts ut från utlämningsstället debiteras kunden en avgift på 150 kr. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för frakt, expeditionsavgift och hantering.


Expressleverans - vill du ha din beställning riktigt snabbt kan vi erbjuda dig en expressleverans till kostnaden av 149 kr. Paketet levereras då till din hemadress inom 3 arbetsdagar från det att vi bekräftat din beställning. Notera att Expressleverans endast kan ske av varor som finns i lager.


Outside Sweden - If you dont live in Sweden, but in any other country in the European Union, you can order from us at www.missmary.com

Ångerrätt, retur & byte

Enligt lag har du 14 dagars ångerrätt. Hos Miss Mary har du alltid 100 dagars ånger- och returrätt. Vid byte eller retur, skicka varorna i samma skick som de kom. Returen skall alltid lämnas in hos ombud och ska ej läggas på gula postlådor. Fyll alltid i den bifogade retursedeln. Vänligen använd bifogad returetikett som du kan fästa på returförsändelsen. Kostnad för returfrakt (fn 40 kr) debiteras dig som kund. Ångrar du ditt köp eller vill göra ett byte står du för returfrakten. Ånger-, retur- och bytesrätt gäller givetvis inte om varan är använd. Reklamationer av använda, otvättade plagg behandlas ej.


Beloppet för din retur krediteras med samma betalningsmetod som du valde när du beställde, dock inte förrän varan blivit mottagen och kontrollerad av oss. Returprocessen kan ta upp till två veckor.


Om du betalat med Klarna faktura och ska göra retur:
Visste du att man kan gå in på Klarna.se eller Klarna-appen och pausa fakturan? Gå då till det berörda köpet och klicka på ”Rapportera retur". Fakturan kommer då att pausas automatiskt tills vi på Miss Mary mottagit din retur. Har du gjort retur på en del av köpet, kommer du därefter att få en uppdaterad faktura på det du valt att behålla.


Tyvärr kan vi inte hantera byten. Vi ber dig skicka varan i retur och göra ny order på den vara du vill ha istället.


Är varan felaktig eller felexpedierad står vi för returfrakten. Kontakta då vår kundtjänst för närmare instruktioner. Har du frågor om din retur kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 033-22 22 20.


Returadress:
Miss Mary of Sweden
U-234
202 29 Malmö


Här hittar du även konsumentsverkets blankett för ångerrätt. (frivillig att fylla i, den krävs ej för att ångra ditt köp och returnera dina varor - det enda du behöver fylla i för att ångra ditt köp, göra en retur eller ett byte är den retursedel som fanns med i din leverans)

Reklamation

Vi är tacksamma för din hjälp med att påpeka eventuella felaktigheter på varan. Har du anmärkning mot levererad vara och vill göra reklamation så returnera varan snarast till oss. Du har tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. 2 månader anses alltid som skälig tid för anmälan. Vi ersätter dig för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, tex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. Avser reklamationen en använd vara, vänd dig till vår kundtjänst för närmare instruktioner. Reklamationer av använda otvättade plagg behandlas ej.


Vid en eventuell tvist hänvisas alltid till Allmänna reklamationsnämnden. Miss Mary följer alltid nämndens rekommendationer.
Postadress till ARN:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm


Som bosatt inom EU, Norge, Island och Liechtenstein kan man också vända sig till EU Online Dispute Resolution vid tvister.

Force Majeure

Miss Mary ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Miss Mary inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder.


Reviderade 2022-02-06