Nya utmaningar med Lars Wallin | Miss Mary of Sweden
Hoppa till huvudinnehåll
Refunded Returns

Nya utmaningar med Lars Wallin

Nya utmaningar med Lars Wallin

Miss Marys provsömmerska Eivor delar med sig av sina personliga erfarenheter av designsamarbetet med Lars Wallin som nu är tillbaka med en ny exklusiv kollektion. Följ med oss när våra provsömmerskor gav sig in på utmaningen av att skapa något helt nytt.

NYGAMMALT, UTAN DRAGSPEL, MED WALLIN.

En del skulle nog haja till om vår gästdesigner Lars Wallin kom in här med ett dragspel på magen, för det är väl dragspel man förknippar TV-programmet Nygammalt med, som sändes på 70- och 80-talet? När jag tänker på Lars Wallin är det knappast i samband med den typen av program. Nej, med nygammalt menar jag förstås hans förmåga att kunna använda delar av vår för oss ”gamla” design och passa ihop detta med hans ”nya”.

Lars Wallin tillför ett nytt tänk i sin design, vilket gifte sig bra med vår design, en alldeles utmärkt mix. Det var både spännande och lite nervöst, när han första gången dök upp här för vårt första designsamarbete, vi visste inte alls vad som väntade oss. Vi var så vana vid att skapa våra egna nya kollektioner, som trots att de är nya modeller ändå känns igen med sin klassiska Miss Mary touch. Nu fick vi göra draperade spetsar, spetsar lager på lager utan draperingar och ryggdelar som fodrats! Det var verkligen spännande att se dessa modeller.

”Att se hur Lars Wallin med sina känsliga fingrar nålade fast materialen var nästan lite förtrollande”


Lars Wallin testar spetsar och material i Miss Marys ateljé i Borås.

Alla som följt Miss Mary det sista året har blivit bekanta med hans plagg och vi fick följa hela utvecklingen från den stund då vi första gången fick se hans skisser. Att se hur han med sina känsliga fingrar nålade fast olika material på sitt eget sätt på en provdocka, var nästan lite förtrollande. Det syntes att han sysslat med sådana här tunna material tidigare, hans sätt att ta i tygerna avslöjade detta. Så varsamt och försiktigt! Jag kunde nästan se hur tankarna snurrade på inne i hans huvud, hur han placerade tygerna i den ordning som han tänkt på sina modeller, provande sig fram till det resultat som vi sedan skulle jobba med. Några gånger hämtades vi sömmerskor in i ateljén för att bli rådfrågade om det gick att göra på det eller det sättet.


Bh:ar från det första Lars Wallin x Miss Mary samarbetet – Shimmer Frost och Dreamscape.  Se hela kollektionen här.

Men jag ska villigt erkänna att de första gångerna jag sydde hans plagg, var jag lite betänksam över hur de skulle mottas i Estland, där vi har vår sömnadsproduktion. De var nämligen inte helt lätta att sy, markeringar med stämhack syntes inte i de tunna spetsarna, så vad skulle jag gå efter när jag skulle foga ihop två delar som vid en viss punkt skulle stämma ihop? Just på denna modell vi hade detta problem på, måste vi lägga till ett tunt, tunt foder som inte fick lysa igenom de tunna spetsarna. Huvudsaken var att den som sydde skulle kunna se vilka punkter som skulle stämma överens, och ett stämhack i ett foder var enda sättet att lösa det problemet.      

 

”Det var ofta jag fick aha-tankar i samband med denna sömnad”

Det blev att tänka mycket och på ett annat sätt när vi skulle lösa sömnadstekniska frågor som uppstod vartefter de olika plaggen växte fram i maskinerna. För varje gång jag sydde plaggen, lärde jag mig något nytt i mitt tänkande, tankarna klarnade mer och mer och det gick lättare och lättare. Det var ofta jag fick så kallade ”aha”-tankar i samband med denna sömnad, då jag kände att ”visst, så kan jag göra” och så diskuterade jag, min sömnadskollega Marie och direktriserna (mönsterkonstruktörerna) ihop oss till det resultat som sedan blev Visionary.

När vi arbetat oss igenom modellerna och gjort de förenklingar vi kunnat göra för produktionens skull, började jag också tro att produktionen i Estland skulle kunna gå i land med denna sömnad. Mycket skulle förstås bli en del svårigheter för dem, där ska ju all sömnad gå så mycket fortare än vad det kan göra för oss provsömmerskor, men vi fick vara extra tydliga med hur de skulle göra och se vad de själva kunde bidra med för idéer när det gällde deras sätt att arbeta.   

”Var gång jag sydde plaggen, lärde jag mig något nytt”

Direktriserna fick också nya utmaningar med mönsterkonstruktionen, då plaggen hade dessa draperingar som vi aldrig gjort tidigare. Det blev ett helt nytt sätt att göra mönster för dem också. Det blev många test av sömnadssätt och mönster, innan vi var på det klara med hur det skulle vara och med en ständig dialog med Lars. Han hade ju förstås alltid sista ordet, då det var hans design, vi kunde inte göra som vi tyckte utan hans medgivande. Det är så det ska vara också när man gör ett samarbete med en gästdesigner. Han hade naturligtvis sin bild klar över hur plaggen skulle se ut och stod på sig i de flesta frågor där vi tyckte annorlunda. När vi ibland hade olika åsikter, kanske det var så att han inte tyckte det spelade så stor roll, i de fallen var det bara en oviktig detalj. Då fick vi fria händer.

Vad det gäller sömnadsbiten var det i stort sett inget han styrde över, om vi tyckte det skulle vara ex sicksack eller 3-stegssöm på något ställe, var inte det, det viktigaste för honom, utan i det stora hela skulle plaggen bli så lika hans skisser som möjligt. Under tiden växte den ena modellen efter den andra fram.


Eivor i sprättartagen för att fixa till ett stygn som inte blev rätt på bh:n Meadow Dreams första Lars Wallin kollektionen

Det var väldigt speciellt att jobba med denna kollektion, då mina kollegor, direktriserna, är verkliga proffs inom sitt område och Lars är proffs på sitt, att se hur de tillsammans kunde komma fram till detta enastående resultat. Det blev en ganska stor mängd med plagg som syddes fram för att testa olika lösningar i sömnaden och se vad som kändes och såg rätt ut.

Jag, som jobbat med direktriserna i en massa år vet ganska bra hur de tänker och ser på sin egen design, när de själva ska skapa nya kollektioner. Jag fick vara med när de skulle översätta hans skisser till riktiga, verkliga plagg, jag såg allt hårklyveri som de utsattes för då de skulle förverkliga någon annans verk! Det var nästan att likna vid blod, svett och tårar!

”Det var väldigt speciellt att jobba med denna kollektion”


Från nya Visionary-kollektionen - En body som faktiskt inte är en body utan en longline-bh och en trosgördel med extra hög midja.

Vi har själva haft modeller med trosa och linne i vår kollektion, som man kanske kan kalla två-delad body, men han gick steget längre och gjorde en trosa som med en liten krok kunde fästas ihop med en bh, på så sätt skapade han en två-delad body. Ser man dessa plagg på någon, luras ögat att tro att det är ett helt plagg, inte två som på ett snillrikt sätt överlappar varandra och ser ut att vara ett!

 Nej, jag tror ärligt talat inte att jag skulle vilja att Lars bytte karriär och spelade dragspel i stället, han är redan så skicklig på det gebit han redan är i!

Skriv en kommentar

Plain text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.