En ny kollektion kommer till | Miss Mary of Sweden
Hoppa till huvudinnehåll
Refunded Returns

En ny kollektion kommer till

En ny kollektion kommer till

I del sju i serien ”I huvudet på en sömnadstekniker” beskriver vår provsömmerska Eivor Fast om hur det går till när en ny underklädeskollektion föds. Följ med oss bakom kulisserna på Miss Marys designavdelning och sysal i Borås där kreativiteten flödar för fullt.

Nå’t är på gång…Om jag inte minns fel började någon text av Tomas Ledin med dessa ord, men han menade förstås inte oss på Miss Marys designavdelning! Det var nog kärlek och extremt varma och heta känslor för någon som han sjöng om!  Hos oss är det VI som är på gång.

En ny kollektion håller på att födas och det bara bubblar om designerna av idéer och test av olika tygers kombinationer med nya härliga spetsar och brodyrer. Alltid när vi är i den här fasen, då allt ska provas ut och se hur någon bestämd spets passar ihop med något bestämt tyg stiger spänningen och diskussionerna. ”Nej, den spetsen/brodyren skulle nog passa bättre ihop med det tyget och axelbandet med mönster på (vi kallar det dekorativt axelband) skulle vara mycket snyggare till den modellen istället”.

 Stämningen i gruppen höjs och alla blir lite mer exalterade. Ett fasligt rännande utanför sysalens stora fönster där jag och min kollega sitter och trollar fram plagg börjar.

”Stämningen i gruppen höjs och alla blir lite mer exalterade”
 


En titt genom fönstret som skiljer sysalen från designavdelningen.

Designerna har sina arbetsplatser, där de skapar så pennorna ryker, alldeles utanför detta fönster och de måste passera fönstret varje gång de ska in till rummet där skärmaskinerna står.

Där skär de till alla delar till sina skapelser som vi sömmerskor sedan ska få ihop, för det mesta går det alldeles utmärkt, men ibland går det inte alls! Då har designern tänkt lite galet (eller för fort), det blir till att tänka om (och rätt den här gången), klippa nya delar och så kör vi igen!


Klipp, klipp, klipp!

Under denna process händer det att vi som syr kommer med någon ide eller förbättring som skulle vara en enklare metod att göra plagget på för produktionen senare. De tankarna måste vi alltid ha i bakhuvudet, även om vi i det tidiga skedet inte ens vet om plagget kommer att gå vidare till fotografering ens. Men om plagget ska fotograferas, måste vi innan dess till största delen ha klart för oss hur det ska sys. Om vår idé förändrar utseendet kan vi inte göra den förändringen efter fotogra-feringen för då stämmer ju inte bilden överens med hur vi sytt det.

”Designerna är nyfikna och kan inte alltid hålla sig utanför sysalen”

I skärmaskinernas rum finns även materialen, bland annat ”gamla” spetsar, dock ingen arsenik! som den gamla engelska pjäsen heter. Vem har inte skrattat åt alla tokigheter i ”Arsenik och gamla spetsar”??

De nya spetsarna finns till en början endast i vår ateljé som små provlappar tills designerna bestämt vad de vill arbeta med. När de beställt det de vill ha och materialen kommer hem i lite större mängder, hamnar de så sakteliga i material- och skärmaskinsrummet. Vi kallar detta rum för skäret kort och gott. Smart eller hur???


Mönsterdelarna är tillklippta på en bh. Pappersdelarna ligger tillsammans med tygbitarna för lättare översikt.

Det bästa av allt är ju förstås att vi två som syr, är de första som får se hur ett nytt plagg ser ut när det är färdigt. Designerna har bara kunnat göra sig en bild av det i huvudet, de tecknar ner bilden på ett papper med instruktioner hur de vill ha det sytt och sedan är det upp till oss att färdigställa deras tankar. Så på så vis är det ingen annan som ser skapelserna innan vi lämnar över det färdiga resultatet.

Naturligtvis är de nyfikna och kan inte alltid hålla sig utanför sysalen tills plagget är klart. Ibland vill de bara få bekräftat att det blir som de tänkt sig, ibland kanske de avbryter sömnaden och tänker om, gör någon ändring, byter något material eller vill plötsligt ha ett annat utseende på till exempel ett sytt axelband, då menar jag ett axelband som ofta har vaddering inuti, så det blir mjukt och bekvämt.
 

”Vi sömmerskor är de första som ser hur ett nytt plagg ser ut”

I det skede då designerna ska beställa nya material från leverantörerna, händer det ibland att just den spetsen, brodyren eller vad det nu gäller, har tagits upp av någon annan av deras kunder och då innebär det att vi inte kan få det materialet. Då börjar tänkandet på nytt, vad ska vi välja nu som är snarliknande men ändå inte för lika, vi vill ju inte göra något som påminner för mycket om någon annans plagg. Det gäller att vara ganska snabb med sina beslut över vad som ska beställas. Det kan ibland vara svårt att tänka om när man som designer valt ett tyg och ser det framför sig i en viss modell och gärna kanske vill göra en hel serie med just det materialet. Få beskedet att någon annan har tagit materialet mitt framför näsan på en och behöva börja från början är säkert inte så kul.


Färdigsydda syprover tillsammans med sybeskrivning. De markeras med vilket datum de blev godkända och sparas som referensexemplar.

När vi börjar sy upp de första idéerna, syr vi för det mesta inte klart plagget med alla dess tillbehör, resårband, axelband och dylikt, utan bara själva plaggdelarna. Detta för att inte slösa tid på någon idé som kanske ändå väljs bort eller görs ändringar på vid en genomgång som designerna och vår vd Elisabet har. Detta görs efter att designerna känner sig relativt färdiga med sitt skapande. Då gallras det och bestäms eventuella ändringar för att sedan sys upp igen.

De plagg som Elisabet vill ha som dom är, syr vi helt klara med alla tillbehör som ska vara på plagget. De plagg som ska ändras på görs om och så får vi sy om hela plagget med sina tillbehör. Alla tillbehör måste vara med för att priset på plagget ska bli rätt, fattas något tillbehör kan plagget visa sig bli billigare än vad det faktiskt blir. Designerna har bra koll på de olika materialens kostnader, så det brukar inte behöva göras några större ändringar för att få ner priset. Marie, min kollega i sysalen gör sedan en beräkning på vad plagget kommer att kosta på ett ungefär att producera i produktionen.


Holländska Armanda Barten har varit Miss Marys ansikte utåt under många år.

När alla priser är bestämda och klara börjar arbetet med att framställa plaggen som ska fotograferas. Vi använder oss av en mycket rutinerad fotomodell, som inte plötsligt får för sig att hon ska banta utan hon håller sina mått stadigt gång efter gång. Vi syr upp plaggen efter hennes storlek och det skulle vara en katastrof i detta läget om hon skulle visa sig ha blivit en annan storlek.

De eller den designer som är med när det ska fotograferas träffar henne enbart vid detta tillfälle och vi har ingen möjlighet att prova av ett enda plagg på henne innan. Ibland jobbar vi nästan i blindo för tänk om hon har ändrat sig i kroppen!
 

”Det skulle vara en katastrof om det skulle visa sig att fotomodellen ändrat storlek.”

Innan fotograferingen får vi prova på några anställda som någorlunda har hennes mått och så får designerna fantisera lite och försöka föreställa sig hur plagget skulle sitta på henne. Allt måste vara så perfekt som möjligt, så det kan bli ganska många omsömnader innan designerna är nöjda. (Nu undrar säkert en del av er om det inte blir väldigt tjatigt att sy om och sy om samma modell flera gånger. Nej, det är det det inte blir, utan jag ler bara igenkännande inombords och tänker att nu ska jag sy denna ännu bättre än jag gjorde sist. Varje plagg är en utmaning)! De vet formen på hennes byst, t ex om hon är lite fylligare upptill eller nertill i bysten och hur hela hennes kropp ser ut. Det är verkligen experter jag jobbar med i designteamet!

”Det är verkligen experter jag jobbar med i designteamet!”


Miss Marys designavdelning – från vänster: Anne och Marie-Louise (designer /direktris). Eivor och Marie (sömnadstekniker) samt Ing-Marie (designer/direktris).

Det blir några intensiva veckor då allt måste vara perfekt inför fotograferingen och plaggen måste verkligen vara klara till den eller de dagarna som fotograferingen görs. När allt till slut är klart och vi i sysalen vet att nu kan vi inte göra mer, vi har gjort vår del, då kan vi börja andas! Det har vi nästan glömt under några veckor, men det betyder inte att vi kan ta semester efter de här veckorna, nej, då börjar andra arbetsuppgifter, men vi vet att nu hänger det på fotografen och fotomodellen att slutföra arbetet.

Ni, kära kunder, ser resultatet när Ni får katalogen!


 

Skriv en kommentar

Plain text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.